CFP: Thinking Europe Visually / L’Europe par l’image et en images (June 9-10, 2022)

« If I had to do it again, I would start with culture »: this statement, often erroneously attributed to Jean Monnet, suggests that Europe as a political and economic construct remains, in the absence of a shared culture, nothing but a hollow shell, empty and soulless. This conference aims to question the disillusioned position which holds that there is no meaningful common European culture, and to do so through images.

One way to visualize the potential existence and limits of a European cultural base is indeed to trace the circulation of images – be they works of art, press images, posters, photographs, or even motifs and patterns – in the region, from antiquity through to the present day. What are the images that have circulated most widely in Europe? Are they specific to Europe or are they already globalized? What was their visual and symbolic impact? Is there a « visual culture » specific to Europe and, if so, what might be its distinctive « patterns »? 

This conference will attempt to question the existence, history, contours, and impact of this « Europe of images », from an art historical and visual studies perspective, as well as in historical, anthropological, and geopolitical terms.  

Interested contributors are invited to send proposals (400 words maximum) for a 20-minute presentation, along with a short CV in the same document.  Proposals should be sent to Prof. Béatrice Joyeux-Prunel (Beatrice.Joyeux-Prunel@unige.ch) and Dr. Léa Saint-Raymond (lea.saint-raymond@ens.fr) by March 15, 2022.

The conference will take place on June 9 and 10, 2022 in Paris (France) and will be hosted by the IMAGO Center at the Ecole normale supérieure, 45 rue d’Ulm, in collaboration with the project VISUAL CONTAGIONS at the University of Geneva (Switzerland).

Organisation : 

Béatrice Joyeux-Prunel, Professeure à l’université de Genève et Léa Saint-Raymond, postdoctorante, ENS-PSL / IMAGO

***

On attribue à tort à Jean Monnet cette phrase qu’il n’a jamais prononcée, au sujet de la construction européenne : “si c’était à refaire, je commencerais par la culture”. L’Europe politique et économique ne serait qu’une coquille vide, à qui il manquerait une âme. L’ambition de ce colloque est d’interroger ce présupposé désabusé selon lequel il n’existerait pas de vraie culture européenne commune, et de le faire par le biais des images. 

Une manière de visualiser l’existence potentielle – et les limites – d’un socle culturel européen est en effet de tracer la circulation des œuvres, des motifs et des images, de l’Antiquité à nos jours. Quelles sont les images qui ont le plus circulé en Europe ? Ces images étaient-elles spécifiques à l’Europe ou bien déjà mondialisées ? Quelle fut leur efficacité visuelle et symbolique ? Existe-t-il une “culture visuelle” propre à l’Europe et, si oui, quels en seraient les “patterns” distinctifs ? 

Il s’agira ainsi d’interroger l’existence, l’histoire, les contours et les impacts de cette “Europe des images”, aussi bien dans une perspective d’histoire de l’art qu’en histoire, en anthropologie et en géopolitique.